Autobanden en straling!
Doorgedraaid verhaal of logica?
Dr. Samuel Milham MD, MPH, was een vooraanstaand arts-epidemioloog, gespecialiseerd in volksgezondheid, die bekendheid verwierf door zijn pionierswerk op het gebied van de gezondheidsrisico’s van elektromagnetische velden (EMF) en “vuile elektriciteit”.
In 1997 ontving Dr. Milham de prestigieuze Ramazzini-prijs voor zijn werk aan de beroepsgerelateerde kankerrisico’s van elektromagnetische velden.
Hij publiceerde meer dan honderd wetenschappelijke studies en was vooral geïnteresseerd in beroepsgerelateerde ziekten.
Bij toeval ontdekte hij een hoog elektromagnetisch veld bij zijn voeten in de auto. Hoe harder hij reed, hoe hoger de waarde.
Dr. S. Milham ging dit verder onderzoeken en kwam tot metingen tot wel 500.000nT op het oppervlakte van de autobanden!
Hoe kan dit?
Door de stalen versterking van de autobanden ontstaat er een elektromagnetisch veld bij het draaien van de banden. Hoe vaker ze draaien per seconde hoe hoger de waarde.
Dit wordt zelden gemeten omdat de frequentie buiten het bereik van de meeste meters ligt. Bij de meters van mij zou je 350km/u moeten rijden voordat de frequentie binnen het bereik komt.
Maar uit zijn onderzoek (Milham et al 1999) blijkt dat er toch waarden van 20.000nT op voethoogte gemeten wordt bij een gemiddelde snelheid.
Dit terwijl volgens de SBM-2015 norm alles boven de 500nT als extreem gezien wordt.
Een niet te onderschatten belasting dus.
Maar wat kan je er mee?
Voor militaire en medische doeleinden worden er speciale banden gebruikt. Vaak kevlar versterkt of versterkt met niet-magnetiseerbaar metaal. Deze zijn vrij prijzig.
Een betere en goedkopere oplossing is een MemonizerCAR plaatsen in je auto.(https://lnkd.in/e3rPV_-k)
Lees ook:
WiFi sensing, Big Brother in je woning
Straling in elektrische auto’s
Niet alleen in elektrische auto’s is de straling heftig! EEG test.
Stress door autorijden in moderne auto
Hoofdpijn in de auto
Neem te allen tijde notie van mijn disclaimer!