De Duitse Bundesamt für Strahlenschutz voert een meting uit in elektrische auto’s

… op een manier die ik niet kan evenaren!
Zeer gedetailleerd en professioneel.
463 pagina’s vol met interessante metingen en conclusie. Testen en ingewikkelde waarden.
Te lastig voor velen om hier iets nuttigs uit te halen.

Onthoudt deze even:
De SBM-2015, op basis van onderzoeken, stelt :
Alles boven de 0,5µT is extreem!

In dit bericht zet ik een en ander op een rijtje.
– Audi E-Tron
– BMW i3
– Peugeot e-2008
– Porsche Taycan Turbo
– Aiways U4
– Hyundai Ioniq 5
– Fiat 500E
– Opel Corsa Electric
– Volkswagen Passat PHEV
– Tesla Model 3
– Mercedes GLE350

Naar aanleiding van het bericht in De Telegraaf kijk ik eerst even naar de hoogst-gemeten waarde!
Waarom doe ik dat?
Omdat dit juist een punt is die zwaar onderschat wordt.
Dit geldt overigens voor veel onderwerpen op dit gebied. Ik vergelijk dat met de afbeelding hiernaast en een metafoor als:
– Je wordt niet doof van een kanonsschot als die één keer per 10 minuten afgeschoten wordt. Hiernaast zie je dat er na 0,4 miliseconde al vrijwel niets meer aan de hand is. Dus het gemiddelde over 10 minuten is vrijwel nihil.
Gebruik maar geen gehoorbescherming, onnodig!

Of van hetzelfde laken een pak.
Je gaat niet knock-out van een harde klap van Rico Verhoeven, je moet gewoon oppassen dat je niet zoveel zachte klappen krijgt.

Wat is de hoogst gemeten waarde in de elektrische auto meting?

– Renault Zoë                                    15µT
– Audi eTron                                     20µT
– Volkswagen ID3                            30µT
– Peugeot e-2008                             35µT
– Porsche Taycan Turbo                 80µT
– Aiways U4                                      50µT
– Hyundai Ioniq 5                           30µT
– Fiat 500E                                       30µT
– Opel Corsa Electric                      80µT
– Volkswagen Passat PHEV          60µT
– Tesla Model 3                               >100µT
– Mercedes GLE350                      >200µT

Nou!
Dan weet je het wel, toch?

Wat is nu de grenswaarde hiervoor?

Dit is wat lastig omdat we met verschillende frequenties te maken hebben.
Dus we praten over een percentage van de ICNIRP norm:

– Renault Zoë                                    110%  ❌
– Audi eTron                                     123%  ❌
– Volkswagen ID3                            180%  ❌
– Peugeot e-2008                             190%  ❌
– Porsche Taycan Turbo                 320%  ❌
– Aiways U4                                      240%  ❌
– Hyundai Ioniq 5                           170%   ❌
– Fiat 500E                                       166%   ❌
– Opel Corsa Electric                      430%  ❌
– Volkswagen Passat PHEV          300%  ❌
– Tesla Model 3                               700%  ❌
– Mercedes GLE350                      1500% ❌

ALLEMAAL AFGEKEURD ZOU JE ZEGGEN!

Nee, dat is volgens de ICNIRP 1998 norm.
Maar we hebben de waarden verhoogd!

Hoe zijn de nieuwe ICNIRP 2010 waarden tot stand gekomen?

Deze zijn vastgesteld op basis van dosimetrische modellen. Dit zijn wiskundige modellen (>??) die worden gebruikt om de absorptie en distributie van stralingsenergie in biologisch weefsel of materialen te kwantificeren. En hier zit ook weer kwaliteitsverschil in, maar de modellen die de ICNIRP gebruikt houden géén rekening met:
– Mitochondriaal gedrag
– Reactieve zuurstofsoorten
– DNA-schade
– Oxidatieve stress
enz.
enz.
enz.
De gebruikte dosimetrische modellen die de ICNIRP hanteert zijn puur gebaseerd op thermische effecten!

Op basis van de nieuwe normering krijgen we dit:
– Renault Zoë                                    110%
– Audi eTron                                     123%
– Volkswagen ID3                            180%
– Peugeot e-2008                             190%
– Porsche Taycan Turbo                 320%  ❌
– Aiways U4                                      240%
– Hyundai Ioniq 5                           170%
– Fiat 500E                                       166%
– Opel Corsa Electric                      430%  ❌
– Volkswagen Passat PHEV          300%  ❌
– Tesla Model 3                               700%  ❌
– Mercedes GLE350                      1500% ❌

Nog steeds 5 auto’s met een te hoge waarde!
Maar ja, die vlakke we ook uit omdat het maar van korte duur is!

Bekijk in deze docu wat een (elektrische) auto met je hersenen doet:

Hoofdpijn in de elektrische auto? Niet verrassend als je dit goed begrijpt!  Kinderen horen niet in elektrische auto’s  En al helemaal niet zonder extra beveiliging!Hoofdpijn in de elektrische auto? Niet verrassend als je dit goed begrijpt!  Kinderen horen niet in elektrische auto’s  En al helemaal niet zonder extra beveiliging!

De Telegraaf over dit onderzoek

Deze week was het weer een item in De Telegraaf.
Een kort stuk over de elektrische auto’s was weer voer voor zowel voorstanders als tegenstanders.
Laten we even kijken wat er wordt geschreven.

Terecht wordt er geschreven dat er een uitvoerig onderzoek is gedaan door de ADAC met medewerking van zeer gespecialiseerde bedrijven.
In de volgende alinea proef je de toon al: Alles wat stroom verbruikt geeft een kleine hoeveelheid straling.
Eigenlijk weet je de conclusie al!

Uitgelicht wordt deze stelling:

Grenswaarde elektromagnetische straling

De internationale norm van de ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) stelt de veiligheidsgrens op 200 µT voor laagfrequente velden in voertuigen. Alle geteste auto’s blijven ruim onder deze grenswaarde.

Dit is ONJUIST Telegraaf.
De 200µT geldt voor statische elektrische velden zoals hierboven vermeld!

De Telegraaf ratelt verder:
“…. met pieken iets boven de 100µT”
De Mercedes die nog boven de 200µT komt is dus “iets boven de 100µT
Als je 100km per uur mag rijden en je rijdt er 200+ ben je wél je rijbewijs kwijt!

Maar De Telegraaf weet hier meer over te melden:
“Je krijgt er geen hoofdpijn van!”
Want: Het voldoet aan de norm… volgens De Telegraaf.

Dat ze de fijnstof benoemen is overigens wél terecht!

Minder fijnstof in de auto? De hoogste concentratie fijnstof vindt je op de (snel)wegen!  De MemonizerCAR ioniseert de lucht in je auto.  Waardoor je minder fijnstof inademt!Minder fijnstof in de auto? De hoogste concentratie fijnstof vindt je op de (snel)wegen!  De MemonizerCAR ioniseert de lucht in je auto.  Waardoor je minder fijnstof inademt!

In dit stuk heb ik het over nT(nanoTesla)
1µT is 1000nT

Straling elektrische auto: Audi e-tron quattro

  • Rijden met constante snelheid:
    • Linker voetruimte bijrijder: 2.160 nT
    • Bovenbeen/bekken achterbank (midden): 540 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Linker onderbeen bijrijder: 33.210 nT (maximale acceleratie).
    • Rechter onderbeen bestuurder: 29.970 nT.
    • Bovenbeen bestuurder/bijrijder: 21.600 nT.
    • Voetruimte achterbank (midden): 32.940 nT.
    • Bekken achterbank (midden):21.600 nT
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker onderbeen bijrijder): 29.700 nT.
    • Stoelverwarming (bekken bijrijder): 16.200 nT.

Straling elektrische auto: BMW i3

  • Rijden met constante snelheid:
    • Bekkengebied achterbank (rechter zitplaats): 2.970 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Bekkengebied achterbank: 8.100 nT.
  • WLTC en reëel verkeer:
    • Bekkengebied achterbank: 12.960 nT,
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Stoelverwarming (bekken bijrijder): 15.120 nT.

Straling elektrische auto: Peugeot e-208

  • Rijden met constante snelheid:
    • Voetruimte bestuurder: 1.890 nT.
    • Voetruimte bijrijder:1.080 nT.
    • Bekkengebied achterbank (rechter zitplaats):  810 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Rechter voet bestuurder (sterk remmen, proefstand): 34.560 nT.
    • Rechter voet bestuurder (ander sterk remmanoeuvre):9.180 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Rempedaal na inschakelen (linker voet bestuurder): 51.300 nT.
    • Raamheffer (voetruimte bestuurder/bijrijder): 13.500 nT.

Straling elektrische auto: Porsche Taycan

  • Rijden met constante snelheid:
    • Linker voetruimte bijrijder: 4.860 nT.
    • Linker voet bestuurder: 486 nT.
    • Rechter borst achterbank: 2.052 nT,
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Linker voetruimte bijrijder (remmen): 86.400 nT (boven ICNIRP-referentiewaarde).
    • Linker/rechter bovenbeen bijrijder/bestuurder (accelereren): 28.350 nT.
    • Bekken/ borst achterbank: 13.500 nT,
    • Voetruimte bijrijder (tot stilstand): 22.950 nT.
    • Borst achterbank (tot stilstand): 17.550 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig:
      • Rechter voet bijrijder: 45.900 nT.
      • Rechter voet/ borst achterbank:32.400
    • Stoelverwarming:
      • Bovenbeen/bekken bestuurder/bijrijder: 18.900–22.950 nT.
      • Voetruimte bestuurder/bijrijder: 27.000 nT.

Straling elektrische auto Hyundai Ioniq 5

  • Rijden met constante snelheid:
    • Rechter voetruimte bijrijder: 1.620 nT.
    • Bovenbeen en hoger (alle zitplaatsen): 540 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Voetruimte bestuurder/bijrijder (remmen): 2.700 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 45.900 nT.

Straling elektrische auto Fiat 500E:

  • Rijden met constante snelheid:
    • Rechter voetruimte bestuurder (testterrein):16.740 nT.
    • Overige posities (bijrijder, achterbank): 2.700 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Rechter voetruimte bestuurder: 17.820 nT
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 44.820 nT.

Straling elektrische auto Opel Corsa Electric:

  • Rijden met constante snelheid:
    • Linker voetruimte bestuurder: 4.050 nT.
    • Linker voet bijrijder:  2.160 nT.
    • Achterbank (linker zitplaats):540 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Linker voetruimte bestuurder :75.600 nT
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder):116.100 nT.
    • Rempedaal in stilstand (linker voet bestuurder): 22.140 nT.

Straling elektrische auto Volkswagen Passat PHEV:

  • Rijden met constante snelheid:
    • Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 6.750–8.100 nT.
    • Bovenbenen en hoger (voorstoelen):  2.160 nT.
    • Achterbank (linker zitplaats): 3.240 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 8.100–10.800 nT.
    • Achterbank (linker zitplaats):4.590 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 81.000 nT.

Straling elektrische auto Tesla Model 3:

  • Rijden met constante snelheid:
    • Rechter voetruimte bijrijder: 4.590 nT.
    • Bekken achterbank (rechter zitplaats): 2.430 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Linker voetruimte bijrijder (maximale acceleratie): 17.010 nT.
    • Bekken achterbank: 10.530 nT.
    • Linker voetruimte bijrijder (remmen):8.640 nT.
    • Bekken achterbank (remmen): 7.290 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (rechter voet bijrijder): 189.000 nT.
    • Rempedaal in stilstand (rechter voet bijrijder): 70.200 nT.

Straling elektrische auto Mercedes GLE350:

  • Rijden met constante snelheid:
    • Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 21.600–27.000 nT.
    • Achterbank (rechter zitplaats):  4.050 nT.
    • Na activering (voor inschakelen): Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 2.970 nT.
  • Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
    • Voetruimte bestuurder : 324.000 nT.
    • Voetruimtes bestuurder/bijrijder : 21.600–27.000 nT.
    • Achterbank: 4.590 nT.
    • Boven zitvlak bestuurder:  27.000 nT.
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig:
      • Linker voet bijrijder: 405.000 nT.
      • Linker voet bestuurder: 324.000 nT.

Straling elektrische auto Opel Corsa (verbrandingsmotor) :

  • Rijden met constante snelheid:
    • Linker voetruimte bestuurder: 6.480 nT.
    • Bijrijder: 1.620 nT.
    • Achterbank (linker zitplaats, bekken/borst): 1.080 nT,
  • Accelereren (0–120 km/u):
    • Linker voet bestuurder: 21.600 nT,
  • Remmen (120–0 km/u):
    • Linker voet bestuurder: 29.700 nT, d
  • Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
    • Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder):
      • Signaalvorm A (na lange uitschakeling): 153.900 nT.
      • Signaalvorm B (tussentijds in-/uitschakelen):75.600 nT.

Straling elektrische trein ICE- en IC-treinen (Fernverkehrszüge):

  • Rijden met constante snelheid, accelereren, remmen, en stilstand:
    • Hoogste BPEAK: IC, bovenste etage, hoofdhoogte (staanplaats):65.000 nT
    • Hoogste:97.200 nT
    • Langtijd-effectieve waarden:
      • IC, staanplaats boven:  7.700 nT.
      • IC, zitplaats onder (raam):  6.600 nT.
      • ICE, 1e klas, gangplaats (bodem):  2.300 nT.
      • ICE, 1e klas, gangplaats (hoofdhoogte): 2.700 nT.

LET OP
Dit is geen koopgids in die zin dat je hier alles met 100% zekerheid kan vergelijken.
Voor de techneuten: Ja, ik het het gesimplificeerd om het voor de meeste mensen leesbaar te houden. In de finesse zit ik hierdoor wel eens naast.

Werkwijze:
Per auto-meting heb ik de meetconclusie laten opmaken door Grok.AI advance.
Hierdoor zijn er per auto soms posities vervallen.
Voor een volledig beeld zie het volledige 463 pagina’s tellend rapport hier:
https://doris.bfs.de/jspui/handle/urn:nbn:de:0221-2025031250843

Mensen die last hebben van reizen in de trein adviseer ik de MemonizerTRAVELFRIEND te gebruiken!
Rijdt je het liefst wel elektrisch, maar wil je de risico’s op impact verlagen, dan adviseer ik de MemonizerCAR plus E-CAR

Beide werken volgens e peer-reviewed techniek van Memon!

Zie ook de indrukwekkende EEG beelden van het rijden in (elektrische) auto’s:

Dr. Sachiko Scheuring vroeg zich af wat er gebeurt als je rijdt in een moderne auto.

Ook interessant:

Water, het complete verhaal ..

Straling in bedrijven

700 bedrijven zien het voordeel en investeren!

Neem te allen tijde notie van mijn disclaimer!

By Published On: september 4th, 2025Categories: NIEUWSReacties uitgeschakeld voor Elektrische auto’s onder de loep