De Duitse Bundesamt für Strahlenschutz voert een meting uit in elektrische auto’s
… op een manier die ik niet kan evenaren!
Zeer gedetailleerd en professioneel.
463 pagina’s vol met interessante metingen en conclusie. Testen en ingewikkelde waarden.
Te lastig voor velen om hier iets nuttigs uit te halen.
Voor een juist perspectief:
De overheid geeft als norm 200.000nT
De SBM-2015, op basis van onderzoeken, stelt :
Alles boven de 500 nT is extreem!
In dit bericht zet ik een en ander op een rijtje.
– Audi E-Tron
– BMW i3
– Peugeot e-2008
– Porsche Taycan Turbo
– Aiways U4
– Hyundai Ioniq 5
– Fiat 500E
– Opel Corsa Electric
– Volkswagen Passat PHEV
– Tesla Model 3
– Mercedes GLE350
We hebben een verrassende winnaar! Kijk zelf.
Straling elektrische auto Audi e-tron 55 quarttro:
- Rijden met constante snelheid:
- Linker voetruimte bijrijder: 2.160 nT
- Bovenbeen/bekken achterbank (midden): 540 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Linker onderbeen bijrijder: 33.210 nT
- Rechter onderbeen bestuurder: 29.970 nT.
- Bovenbeen bestuurder/bijrijder: 21.600 nT.
- Voetruimte achterbank (midden): 32.940 nT.
- Bekken achterbank (midden): 21.600 nT;
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker onderbeen bijrijder): 29.700 nT.
- Stoelverwarming (bekken bijrijder): 16.200 nT.
Straling elektrische auto BMW i3:
- Rijden met constante snelheid:
- Bekkengebied achterbank (rechter zitplaats):2.970 nT.
- Voetruimte bestuurder (linker voet): 810 nT.
- Voetruimte bijrijder (rechter voet): 1.080 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Bekkengebied achterbank: 8.100 nT.
- WLTC en reëel verkeer:
- Bekkengebied achterbank: 12.960 nT
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Stoelverwarming (bekken bijrijder): 15.120 nT.
Straling elektrische auto Peugeot e-2008:
- Rijden met constante snelheid:
- Voetruimte bestuurder: 1.890 nT.
- Voetruimte bijrijder: 1.080 nT.
- Bekkengebied achterbank (rechter zitplaats): 810 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Rechter voet bestuurder : 34.560 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Rempedaal na inschakelen (linker voet bestuurder): 51.300 nT.
- Raamheffer (voetruimte bestuurder/bijrijder): 13.500 nT.
Straling elektrische auto Porsche Taycan Turbo S:
- Rijden met constante snelheid:
- Linker voetruimte bijrijder: 4.860 nT.
- Linker voet bestuurder: 486 nT.
- Rechter borst achterbank: 945 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Linker voetruimte bijrijder (remmen): 86.400 nT (boven ICNIRP-referentiewaarde).
- Linker/rechter bovenbeen bijrijder/bestuurder (accelereren): 28.350 nT.
- Bekken/ borst achterbank: 13.500 nT
- Voetruimte bijrijder (tot stilstand): 22.950 nT.
- Borst achterbank (tot stilstand): 17.550 nT.
- WLTC en reëel verkeer:
- Piekwaarden tot ~200 µT (~200.000 nT) in voetruimtes bij schakelen
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig:
- Rechter voet bijrijder: 45.900 nT.
- Rechter voet/ borst achterbank: 32.400/29.700 nT.
- Stoelverwarming:
- Bovenbeen/bekken bestuurder/bijrijder: 18.900–22.950 nT.
- Voetruimte bestuurder/bijrijder: 27.000 nT.
- Inschakelen voertuig:
Straling elektrische auto Aiways U5:
- Rijden met constante snelheid:
- Rechter voetruimte bijrijder: 5.130 nT.
- Voetruimte bestuurder: 2.160 nT.
- Bekken achterbank (linker zitplaats): 1.350 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Linker voetruimte bestuurder (sterk remmen): 13.770 nT.
- Voetruimte bijrijder: 5.130 nT.
- Bekken achterbank (linker zitplaats): 4.050 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bijrijder): 64.800 nT.
- Rempedaal in stilstand (rechter voet bestuurder): 24.300 nT.
Straling elektrische auto Hyundai Ioniq 5:
- Rijden met constante snelheid:
- Rechter voetruimte bijrijder: 1.620 nT.
- Bovenbeen en hoger (alle zitplaatsen): 540 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Voetruimte bestuurder/bijrijder (remmen): 2.700 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 45.900 nT.
Straling elektrische auto Fiat 500E:
- Rijden met constante snelheid:
- Rechter voetruimte bestuurder (testterrein):16.740 nT.
- Overige posities (bijrijder, achterbank): 2.700 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Rechter voetruimte bestuurder: 17.820 nT
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 44.820 nT.
Straling elektrische auto Opel Corsa Electric:
- Rijden met constante snelheid:
- Linker voetruimte bestuurder: 4.050 nT.
- Linker voet bijrijder: 2.160 nT.
- Achterbank (linker zitplaats):540 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Linker voetruimte bestuurder :75.600 nT
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder):116.100 nT.
- Rempedaal in stilstand (linker voet bestuurder): 22.140 nT.
Straling elektrische auto Volkswagen Passat PHEV:
- Rijden met constante snelheid:
- Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 6.750–8.100 nT.
- Bovenbenen en hoger (voorstoelen): 2.160 nT.
- Achterbank (linker zitplaats): 3.240 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 8.100–10.800 nT.
- Achterbank (linker zitplaats):4.590 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder): 81.000 nT.
Straling elektrische auto Tesla Model 3:
- Rijden met constante snelheid:
- Rechter voetruimte bijrijder: 4.590 nT.
- Bekken achterbank (rechter zitplaats): 2.430 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Linker voetruimte bijrijder (maximale acceleratie): 17.010 nT.
- Bekken achterbank: 10.530 nT.
- Linker voetruimte bijrijder (remmen):8.640 nT.
- Bekken achterbank (remmen): 7.290 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (rechter voet bijrijder): 189.000 nT.
- Rempedaal in stilstand (rechter voet bijrijder): 70.200 nT.
Straling elektrische auto Mercedes GLE350:
- Rijden met constante snelheid:
- Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 21.600–27.000 nT.
- Achterbank (rechter zitplaats): 4.050 nT.
- Na activering (voor inschakelen): Voetruimtes bestuurder/bijrijder: 2.970 nT.
- Accelereren (0–120 km/u) en remmen (120–0 km/u):
- Voetruimte bestuurder : 324.000 nT.
- Voetruimtes bestuurder/bijrijder : 21.600–27.000 nT.
- Achterbank: 4.590 nT.
- Boven zitvlak bestuurder: 27.000 nT.
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig:
- Linker voet bijrijder: 405.000 nT.
- Linker voet bestuurder: 324.000 nT.
- Inschakelen voertuig:
Straling elektrische auto Opel Corsa (verbrandingsmotor) :
- Rijden met constante snelheid:
- Linker voetruimte bestuurder: 6.480 nT.
- Bijrijder: 1.620 nT.
- Achterbank (linker zitplaats, bekken/borst): 1.080 nT,
- Accelereren (0–120 km/u):
- Linker voet bestuurder: 21.600 nT,
- Remmen (120–0 km/u):
- Linker voet bestuurder: 29.700 nT, d
- Niet-aandrijvingsgerelateerde bronnen:
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder):
- Signaalvorm A (na lange uitschakeling): 153.900 nT.
- Signaalvorm B (tussentijds in-/uitschakelen):75.600 nT.
- Inschakelen voertuig (linker voet bestuurder):
Straling elektrische trein ICE- en IC-treinen (Fernverkehrszüge):
- Rijden met constante snelheid, accelereren, remmen, en stilstand:
- Hoogste BPEAK: IC, bovenste etage, hoofdhoogte (staanplaats):65.000 nT
- Hoogste:97.200 nT
- Langtijd-effectieve waarden:
- IC, staanplaats boven: 7.700 nT.
- IC, zitplaats onder (raam): 6.600 nT.
- ICE, 1e klas, gangplaats (bodem): 2.300 nT.
- ICE, 1e klas, gangplaats (hoofdhoogte): 2.700 nT.
LET OP
Dit is geen koopgids in die zin dat je hier alles met 100% zekerheid kan vergelijken.
Voor de techneuten: Ja, ik het het gesimplificeerd om het voor de meeste mensen leesbaar te houden. In de finesse zit ik hierdoor wel eens naast.
Werkwijze:
Per auto-meting heb ik de meetconclusie laten opmaken door Grok.AI advance.
Hierdoor zijn er per auto soms posities vervallen.
Voor een volledig beeld zie het volledige 463 pagina’s tellend rapport hier:
https://doris.bfs.de/jspui/handle/urn:nbn:de:0221-2025031250843
Mensen die last hebben van reizen in de trein adviseer ik de MemonizerTRAVELFRIEND te gebruiken!
Rijdt je het liefst wel elektrisch, maar wil je de risico’s op impact verlagen, dan adviseer ik de MemonizerCAR plus E-CAR
Beide werken volgens e peer-reviewed techniek van Memon!
Zie ook de indrukwekkende EEG beelden van het rijden in (elektrische) auto’s:
Dr. Sachiko Scheuring vroeg zich af wat er gebeurt als je rijdt in een moderne auto.
Ook interessant:
Water, het complete verhaal ..
Werkgevers en werknemers let op!
700 bedrijven zien het voordeel en investeren!
Neem te allen tijde notie van mijn disclaimer!