Straling gemeten in elektrische auto's, maar ook in hybrides!

De straling in elektrische auto’s is extreem!

Maar in de gewone auto’s ook.

Laten we eerst even, voor de nieuwkomers, het woord straling definiëren. Tenminste even duidelijk maken waar we het over hebben.
Officieel is het woord straling alleen van toepassing bij Röntgen en gammastralen enzo, dus de radioactieve straling.

Straling in drieën gesplitst

In de volksmond worden de draadloze elektromagnetische velden ook als straling benoemd en in mijn ogen terecht. Dit geeft ook een mooie mogelijkheid om, zonder al te technisch te worden, dit fenomeen op te splitsen.

Straling, elektrische velden en elektromagnetische velden

Lastiger dan dit gaat het niet worden:
– Straling is alles wat draadloos is, dus Bluetooth, WiFi, 4G en 5G.
– Elektrische velden zitten om een 220V kabeltje.
– Elektromagnetische velden zitten om een kabeltje waar een stroompje doorloopt.
(voor de techneuten onder ons: ik houd het simpel hier, je hoeft me niets uit te leggen ;-)

Straling in een elektrische auto

Als je dan praat over “straling in een elektrische auto” dan is eigenlijk het elektromagnetische veld (als de auto optrekt loopt er een stroom door de kabel), wat het verschil maakt met een benzine- of dieselauto.

Dus die heb ik gemeten en zet dit even op een rij hier.

Suzuki Swift, Link&co, BMW X1 en Cupra Born

Achtereenvolgens een smart-hybride (laad accu op bij remmen en de accu helpt met optrekken), een plug-in hybride (je laad de accu op en rijdt vooral in de stad elektrisch) en 2x een volledig elektrisch auto.

Kijk nu eens goed naar de cijfers!

Nu laat ik me graag corrigeren. Als iemand andere waarden meet, dan hoor ik het graag.
Maar deze cijfers zijn best wel opmerkelijk! Niet alle auto’s zijn (even) slecht.
Even voor de statistici onder ons:
Volgens de SBM-2015 norm is alles onder de 100 nT zwak verstorend
Alles tussen 100-500 sterk verstorend
En alles boven de 500 is extreem

Opgeschreven zijn de hoogst gemeten waarden!

Veelal bij het optrekken schieten de waarden omhoog. De meting die ik deed in een Tesla doe ik graag nog een keer over, want daar deed ik de meting anders.  Die heb ik hier weggelaten.

Maar waarom de regel aan het begin “Maar in de gewone auto’s ook.”?

In de BMW deed ik een uitgebreide meting, deze verscheen ook in De Andere Krant in een stuk van Sylvia Sleger. Wat bleek namelijk:
Zodra je de auto start ging meteen de WiFi/Bluetooth aan. Alle telefoons waren uit, maar de meting van “straling”, zie begin-uitleg, was direct 18.000 µW/m²! Met telefoon aan, niet actief, was het al 58.000 µW/m² en met 4 Facebookende inzittende kan dit maar zo oplopen tot 4.500.000 µW/m²

Voor de statistici onder ons:
Volgens de SBM-2015 norm is alles onder de 10 µW/m² zwak verstorend
Alles tussen 10 en 1000 sterk verstorend
En alles boven de 1000 is extreem verstorend!

Dus schande spreken van de straling in de elektrische auto?

Deels klopt dat, want de elektromagnetische velden komen er bovenop, maar kijk ook eens naar je smart-hybride en de telefoons die aanstaan in een stalen constructie!
Kijk ook deze docu van de Duitse ZDF

Blijf je zo doorgaan of neem je maatregelen?

Telefoon uit in de auto is het voordeligst.
Anders is het een kwestie van investeren in je gezondheid met een wetenschappelijk onderbouwde oplossing:
Kijk hier voor de telefoon en hier voor de auto.

 

 

Lees ook:

Stress door autorijden in moderne auto

Hoofdpijn in de auto 

Cervicogene hoofdpijn door autorijden

By Published On: april 11th, 2025Categories: NIEUWSReacties uitgeschakeld voor Straling in elektrische auto’sTags: , , , ,