Gelukkig weer wat aandacht voor de elektrische auto’s en wat dat kan doen met de mensen.

Laat maar komen de opmerkingen van “wat een onzin” en “Ik merk er niets van”. Mooi als je (denkt) er niets van te merken, houden zo. Maar is het dan onzin om hier aandacht aan te geven?
Wat doet het op langere termijn met je, is dat bij jou bekend? Is het echt allemaal stress waardoor je slecht slaapt? Ligt het echt aan de vervelende werkgever/klant waardoor je hoofdpijn krijgt?
Dat drukkende gevoel op de borst, dat lichte gevoel in je hoofd, heb je dat ook in een traditionele auto?
Zomaar wat vragen.

Houdt het gewoon in de gaten als “je er niets van merkt”.

Hier even “mijn gedeelte van de tekst” in De Andere Krant.
Woonbioloog Erik Leemkuil uit Bathmen stelt dat het klopt dat de waarden onder de officiële blootstellingsrichtlijnen blijven, “maar ze overschrijden ruimschoots de Standaard van de Bouwbiologische Meettechniek (SBM)”. De SBM is een door een team van Duitse experts, onder leiding van bouwbioloog Wolfgang Maes, in 1992 gepubliceerde richtlijn. De standaard is gebaseerd op vele duizenden huis- en werkplekonderzoeken en heeft een verband aangetoond tussen lichamelijke klachten en de diverse soorten elektromagnetische straling.
Leemkuil: “De richtlijnen waar KP-EMV zich op baseert zijn in de jaren ’90 opgesteld door de International Comission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). Een organisatie van veertien wetenschappers waarvan geen enkele een geneeskundige of biologische achtergrond heeft. De onafhankelijkheid van deze wetenschappers staat sterk ter discussie. De ICNIRP-richtlijnen zijn vastgesteld aan de hand van een aantal modelberekeningen waarbij gekeken werd of er tijdens het bellen meer dan één graad opwarming van het hoofd zou optreden. Er is niet gekeken naar neurologische of andere biologische effecten. De SBM-richtlijn is beduidend realistischer.”

Leemkuil verrichtte daarmee begin dit jaar metingen in een rijdende elektrische BMW iX2. “Bij het rijden op constante snelheid was het elektrische veld bij de zitting en bij de voeten respectievelijk lager dan 1 en lager dan 2 Volt per meter (V/m). Het magnetische veld lag op die plekken op 80 en 135 nanoTesla(nT). Bij het verhogen van de snelheid nam het elektrische veld licht toe. De waarden van het magnetisch veld stegen echter naar 600 bij de zitting en 880 nT bij de voeten. Het al dan niet ingeschakeld zijn van de stoelverwarming maakte eveneens een groot verschil in de sterkte van het magnetisch veld: variërend van 120 tot 640 nT. Qua elektromagnetische velden heb ik zonder aanwezigheid van een mobiele telefoon een piekwaarde gemeten van 18.000 microWatt per vierkante meter (µW/m2). Toen er in de auto één mobiele telefoon werd geactiveerd, schoot die omhoog naar 564.000 µW/m2.”

Woonbiologische normen SBM2015

By Published On: november 27th, 2024Categories: NIEUWSReacties uitgeschakeld voor Straling in auto, artikel in De Andere KrantTags: , , , , , , , ,